יום ראשון, 01:59:32

שנת לימודים תשע"ו מוצלחת לכולנו!

צבא
english
אקטואליה
ספורט
ניו אייג’
פיננסים
תרבות
אינטרנט
יחסים
עבודות
פוליטיקה
מקומי
חינוך
הורוסקופ
בריאות
דבר העורכת
מדע
חברה
תאטרון
סיפורים
מקומי
דף הבית > מקומי > החינוך לערכים בבית ספרנו

החינוך לערכים בבית ספרנו

ראיון בלעדי עם חנה לפידות, מנהלת החטיבה העליונה, שלקחה על עצמה את התפקיד של הקניית ערכים לתלמידים.

רון שקד 22/05/2012

חנה לפידות

 

חנה לפידות

 תפקיד-מנהלת חט"ע

 תיאור התפקיד-"לב התיכון"...אחראית על חיי השגרה השוטפת בחט"ע,על החינוך הערכי , מקיימת דיאלוג קבוע עם כל באי ביה"ס:תלמידים,מורים,הורים,אנשי מנהל...30 שנים אני בתחום  ההוראה ולרגע לא הרגשתי שזהו מנין שנותיי במערכת...נרגשת בכל בוקר להתחיל  מחדש, אוהבת את עשייתי, אני אוהבת לעבוד בצוות חשיבה,מודעת שלכל החלטה  יש השלכות על איכות חיי התלמידים והמורים על חשובה לי השותפות.

 פז"ם באורט-  15  שנים

  איך הגעתי לאורט- אחר ארבע שנות חיים בעולם השלישי , בקמרון-  שאפריקה הגענו לנצרת עילית ומשם לבנימינה. ימים הראשונים שלי בביה"ס פנתה אלי אחת ממייסדות מושבה,כששמעה היכן אני מתגוררת הגיבה: את גרה במקום בו עקרו את הפרדס....חזרתי לביתי נרעשת ומלאה רגשות אשם...זה היה ה- welcom to binyamin, ..מאפיין את  המתח הקיים בין התושבים "החדשים" בבנימינה לבין דור המייסדים.        

  עוד משהו עלי (זכיתי בפרס..., הופעתי בטלוויזיה..., פעם הייתי במשלחת...)-הייתי חיילת מצטיינת של פיקוד הצפון, רפול ז"ל, הרמטכ"ל דאז העניק לי את תעודת ההצטיינות. ואני הסמלת היחידה במשפחתי,בעלי היה מג"ד מיל.בשריון, בתי הייתה קצינת ת"ש מצטיינת בבסיס בחברון ובני, נפצע במהלך שירותו ושוחרר אחר שלושה ניתוחי ברך.

  אבי, היה האגרונום הראשון בעיר נצרת עילית, אידאליסט אמיתי,ניצול שואה  שעם שחרורו מן המחנות החליט לקחת אחריות על חייו, נרשם ללימודי אגרונומיה  ובשתי ידיו שקם חייו ובנה עצמו. כיכר ראשית בעיר קרויה על שמו.

 

 מילדותי הצעירה החלטתי להיות מורה ואש התלהבות זו עדיין קיימת,להפתעתי, אחר כל השנים.

 

  חשוב לי שתדעו ש (...)האני מאמין החינוכי:מאז ומעולם ראיתי בעשייה החינוכית ייעוד ומשאת נפש. על כן  פועלת באהבה , גאה בהיותי חלק ממערכת החינוך ועדיין מגיעה נלהבת ושמחה בכל יום מחדש לביה"ס למרות הוותק בן ה-30 שנים... מקום זה ממנו אני באה ,מאפשר גם מימוש תפיסת העולם,המדוברת ביותר ועדיין אין תחליף לה:

חנוך לנער עפ"י דרכו, איפשור  מגוון מסגרות לימוד ופעילויות בהן יוכל תלמיד  לממש מירב יכולותיו בכל התחומים. תלמיד שבע רצון ,האוהב  להגיע לביה"ס ירגיש גם  שייך ומחוייב למסגרת ויגיע להישגים נאים בצד היותו בעל תואר B.A  , בן אדם ...:)בוגר אורט בנימינה מסיים לימודיו עם תואר B.A  = בן אדם.

 

 

אני מובילה בשנה"ל תשע"ב שני ערכים חדשנים:

1.דיאלוג בינתרבותי- משלחות חילופי נוער להעמיק הסובלנות,הכרות עם תרבויות אחרות ברוח הכפר הגלובאלי, הסברה וייצוג הרוח הישראלית.  במסגרת זו אנו מארחים משלחת נוער מגרמניה, מארה"ב ,מנורבגיה והשנה תתארח בטקס יום הזיכרון הבית ספרי משלחת נוער מארגנטינה.בימים אלה, בשיתוף ארגון רוטרי בנימינה, אנו בונים קשר עם מקסיקו, רומניה ואיטליה במטרה לארגן משלחות חילופי נוער עימן.

 

2.פרוייקט "100 מונחים בוגר אורט בנימינה יודע"

 

הרעיון להפקת החוברות היה של ורדה לץ וואלפא, רכזת המגמות קולנוע ותקשורת, אולם אני הוצאתי אותו לפועל בעבודה קשה ובעזרתם של אנשים רבים, שזו הזדמנות להודות להם!  ראשון מכולם הוא ד"ר אבי צפרוני, שבעזרתו ובתמיכתו,  הפקנו שלוש חוברות, לכל שכבת גיל חוברת 100 מונחים בתחומי דעת שונים, החל  ממיתולוגיה יוונית, יהדות, אומנות, מוסיקה,עברית ועד נשיאי המדינה,רמטכ"לים, ראשי  ממשלות, מלחמות ישראל ועוד ועוד....

 

 

 המטרה-להקנות ידע העולם בצד העשרת השפה העברית, העמקת הידע בתחום היהדות ,   ההיסטוריה הישראלית ,ניבים מקראיים .החוברת נלמדת במסגרת שיעורי החינוך.

 

 3. חשוב לי שתדעו שבצד הדגש על לימודים איכותיים, הישגים מצויינים כל אחד כפי יכולתו

    בחט"ע, סימנתי יעד נוסף והוא חינוך לשמחה .אחת לחודש מתקיימת הרקדה ברחבת

    החט"ע, בפעמים הראשונות רקדנו מורים מספר והתלמידים התבוננו במבט מרים גבה..

    בהדרגה הצטרפו גם הם ואחד השיאים היה בעת שארחנו את משלחת הנוער מגרמניה,

    תלמידנו יחד עם המשלחת מגרמניה ומוריה פתחו מעגל הורה ענק ורקדו בהתלהבות.

    מרגש וסיבולי ביותר לבתו של ניצול שואה.

 

    ההפסקות הפעילות שלנו הן הפסקות מוסיקליות, ביום המשפחה הגיעה משפחת גנדלר

    ששלושה מבניה היו ועודם תלמידנו, וקיימו מופע שירה ונגינה שמח.

 

    בשלוש השנים האחרונות ,כשטל רוטשטיין  הפכה מנהלת הקרייה, אורית אריאב

    מנהלת פדגוגית, שלושתנו מובילות אווירה  משפחתית עם דגש על היחס האישי

    בביה"ס,מדעות לחשיבות השמחה, חשוב לנו שתלמידים ומורים יגיעו בחדווה לביה"ס

    ויחד עם זאת אנו  מובילות  אמירה עם גבולות מוגדרים ,משמעת וכבוד הדדי.

   השנה הגיעה "תגבורת" בדמותה של מלכה אטיאס מנהלת חט"ב ארבעתנו יחד .. .....

   השמים הם  הגבול.

 

 

 

-          האם משרד החינוך נותן מערכי שיעור מיוחדת לשיעורי חינוך ולהעברת ערכים בביה"ס?
"כן, למשרד החינוך יש מה שנקרא 'תוכנית הליבה', שהיא הציר הערכי שסביבו בנוי המערך הערכי בביה"ס. תכנית הליבה מחייבת את כל בתי הספר- חטיבות ביניים ותיכונים, כמובן כל אחד מהם בהתאם לרמה שלו ולשכבת הגיל שלו. אתמול הייתה פה מפקחת מטעם משרד החינוך והיא אמרה שהדברים שנעשים פה ראויים לפרסום ולא דומים לשום ביה"ס אחר. אני אתן כמה דוגמאות, על קצה המזלג, של תכנית הליבה: גלישה בטוחה באינטרנט, חינוך לחיי משפחה וזוגיות, תוכניות כמו מודעות ומניעה של אלכוהול וסמים, העצמה של מנהיגות."

-          את מרוצה מכך, שהמורים שלנו דעתניים ומשנים את התכניות?
"אני מאוד מרוצה, הבסיס הוא טוב מאוד וזה מקור ההשראה שלי. אני נותנת למשרד החינוך את הקרדיט כי התכנית מתאימה אבל מכיוון שאנחנו כל הזמן סקרנים וכל הזמן רוצים להתחדש ולהתאים את עצמנו אז אנחנו מוספים על הבסיס המצוין הזה מצוין בריבוע. אני אתן לכם דוגמה- למשל משהו שאין במשרד החינוך: דיאלוג בין תרבותי שאנחנו מאוד מובילים כאן, זה המשלחת שהייתם בגרמניה וזה משלחת ארה"ב והנורווגים שאנחנו עומדים לארח והמשלחת מארגנטינה. "

-          האם המחנך יכול להתעלם מנושאי תכנית הליבה?
"אם יש דברים אקטואליים, פתאום קרה משהו במדינה אז אנחנו לא ניצמד לתכנית בכוח 'היום אני חייבת מיניות העולם נשרף העולם מתהפך ואני נצמדת לנושא של חינוך מיני' לא אלא יש גמישות. אם יש דברים יותר אקטואליים נניח ההתעוררות החברתית, הצדק החברתי, אז שמים הכל הצידה ומתחילים לדבר על צדק חברתי ואחר כך חוזרים חזרה לתוכנית. זה לא ראש בקיר מאוד גמיש מאוד פתוח וגם מאוד חושב ולוקח בחשבון דינמיות."

-          מהם הערכים?
"להיות אנושי. להיות בן אדם רגיש לסביבה. מעורב. נותן מעצמו וגם סקרן ושוחר ידע; אלה הם הערכים שאני חושבת שהם הכי חשובים. אני אתן לכם דוגמה למה שאנחנו עושים בשביל זה- שבוע זכויות האדם, מזמינים הנה את גיא מרוז את מיקי רוזנטל העיתונאי מזמינים את שלי יחימוביץ ,מזמינים הנה את מיקי גולדוואסר שמספרת על זכויות וחובות שנשללות משבויי צהל, היא מספרת על הבן שלה".

-          לגבי הרצאות, מדוע לדעתך הרצאה היא דרך טובה להעביר ערכים?כי כמו שזה נראה עכשיו תלמידים נכנסים לאודיטוריום מקבלים קצת ידע העשרה וחוזרים ללימודים המקצועיים. אין זמן לדבר עם המורה ולעשות מעגלי שיחות?
"זה קצת מצער אותי לשמוע כי ההנחיה למחנכים לעשות הכנה לפני ההרצאה וסיכום כולל משוב ידני. מה שאת אומרת, זה שאצלכם בשכבה לא עושים את זה, מה שאומר לי לקרוא קצת לסדר, ללכת לבדוק למה לא עושים את זה כי התוכנית היא כזאת: צריך להכין אתכם לקראת מה ההרצאה למקד לעצמכם שאלות כי כל מרצה שואל בסוף אם יש שאלות ואחר כך סוגרים מעגל בכיתה".

שם

עד 350 תווים

תגובה
 
קוד
    לא נמצאו תגובות.
04-6388733 טלפון.
04-6288733 פקס.
info@itonort.co.il דוא"ל.
בית ספר אורט בנימינה כתובת.