יום רביעי, 23:28:00

שנת לימודים תשע"ו מוצלחת לכולנו!

צבא
english
אקטואליה
ספורט
ניו אייג’
פיננסים
תרבות
אינטרנט
יחסים
עבודות
פוליטיקה
מקומי
חינוך
הורוסקופ
בריאות
דבר העורכת
מדע
חברה
תאטרון
סיפורים
צבא
דף הבית > צבא > יום בעקבות לוחמים או יום בעקבות מלחמה ?

יום בעקבות לוחמים או יום בעקבות מלחמה ?

יום בעקבות לוחמים הינו יום, פרי יוזמתו של תא"ל אביגדור קהלני, שמטרתו , בשורה התחתונה, הינה להעצים את המוטיבציה של בני הנוער לשירות תורם ויעיל בצה"ל וזאת תוך כדי שיתוף פעולה בין משרד החינוך, משרד הביטחון צבא ההגנה לישראל.

עומרי ישי 02/06/2012

תמונה מתוך יום בעקבות לוחמים

טילים, אש ועשן בשמים. טנקים ותותחים מפציצים מטרות. תת אלוף במילואים מחדיר מוטיבציה, עשרות נשקים מפוזרים וחיילם וחיילות מכל עבר... נשמע לכם כמו מלחמה ? 

 

ב 8.11.11 יצאה שכבת י'ב של בית הספר "אורט בנימינה" לעבר רמת הגולן ליום ושמו "יום בעקבות לוחמים" – פרי יוזמתו של תא"ל וגיבור המלחמה אביגדור קהלני .

לאחר נסיעה של שעתיים בנוף המחמיא של צפון ארץ ישראל, הגיעו התלמידים לשטח גדול, מלא מאהלים (יש כאלה שיגידו "סוג של בומבמלה") ובתוך כל אוהל מספר חיילים שמנסים לשכנע כל פעם תלמידים מבית ספר אחר "למה כדאי לכם לשרת אצלנו" – אגב, אי אפשר שלא לציין את החייל-סלב במאהל "חיל החימוש" הלו הוא אלכס מהיפה והחנון שעשה עבודת שכנוע נאמנה .

 בכל אוהל היה ניתן למצוא מייצג מרהיב למדי של מדים, כלי מלחמה,  ועשרות נשקים . 

לאחר מכן, זכו התלמידים לנסוע ולהקשיב לסיפורי מלחמה ומורשת קרב מפי תת אלוף במילואים וגיבור המלחמה – אביגדור קהלני, שסיפר על סיפור מלחמתו המרשים, וגם, על הדרך,  רמז והזכיר  מספר אימרות פוליטיות שנויות במחלוקת ("אל תיתנו לאחרים להגיד לכם שהשטחים האלו לא שלנו.. אילצו אותנו לכבוש אותם" , "אני רוצה לעשות שלום אבל אין עם מי" ) שליקחו מספר ויכוחים רצינים בחלק מהאוטובוסים בנסיעה לעבר מייצג האש המרהיב שכלל טנקים ותותחים שהפציצו מטרות והעיפו טילים בשמים .

לסיום היום, קינחו התלמידים משלל בתי הספר בהופעה חביבה למדי של להקה צבאית  עם הכוכב העולה "שחר חסקין" (?!).  אחרי הכל, חזרו חלק מהתלמידים מותשים, חלק חדורי מוטיבציה, אדרנלין  ורצון לעוד, וחלק כעוסים על מטרת היום או על הדרך שבה היא הועברה.

אני, באופן אישי, חזרתי עם רגשות מעורבים ומעורבבים למדי, ועם לא מעט שאלות כמו: האם מטרת היום הייתה להחדיר מוטיבציה צבאית לנוער שבקרוב יתגייס או שמא לשטוף את מוחו באופן מסויים? האם צריכים לערבב צבא עם בית ספר ? האם ראוי ונכון להחדיר במסגרת חינוכית רעיונות, אימרות ורמיזות פוליטיות ? האם החינוך בארץ הוא חינוך למלחמה או חינוך לשלום – או במילים אחרות, האם היום  הוא יום בעקבות לוחמים או יום בעקבות מלחמה ?

 

כדי לענות על תשובות אלו ואחרות, החלטתי לשנס מותניים (או יותר נכון, דף ועט) ולשבת לשיחה קצרה עם סוניה גלאם, רכזת שכבת י'ב באורט בנימינה, שהייתה אחראית על היציאה ל"יום בעקבות לוחמים" .

 

סוניה, מהיכן שמעת על היום הזה ומדוע החלטת לצאת אליו ?

 

"אומנם לא יצאו שכבות רבות ליום הזה, אך שמעתי על "יום בעקבות לוחמים" משכבות שיצאו בעבר ליום הזה וגם מהבת שלי שיצאה לפעילות הזו במסגרת בית הספר בו היא לומדת " . 

מספרת סוניה, אך לא שוכחת להזכיר גם ש"היו התנגדויות של חלק מהמורים בבית ספר ליציאה לפעילות הזו, אך בכל זאת חשבתי שמטרת היום והתוכן שמועבר בו חשובים" . 

 

תוכלי לתת לי דוגמה להתנגדות בה נתקלת ?

 

 " היו כאלה שטענו שהמסרים אותם אביגדור קהלני מעביר אינם ראויים, חלק אמרו שהוא טוען ש"אין צ'אנס לשלום" – זה לא מה שאני שמעתי בכל אופן . עם זאת, אני חושבת שכן חבל שלא הוצגה במסגרת הפעילות גם דעה שונה מדעתו של אביגדור קהלני. אני כן מאמינה שהצגה של שני הצדדים היא לגיטימית – כך למשל, אנו מנסים כעת, בעזרתה של "כוחי גידרון" – יועצת שכבת י'ב ומחנכת בה – להביא להרצאה את יו"ר מפלגת העבודה, "שלי יחימוביץ'"  ".

 

- האם נכון לדעתך לשלב דעות ואימרות פוליטיות במערכת החינוך ?

 

"אני מאמינה שהנוער היום הוא נוער עצמאי חושב, ולא מקבל כל דבר כמובן מאליו. פעם נרתעתי משילוב של דעות פוליטיות, למשל על ידי מורים ומורות, במערכת החינוך. אך כיום, מתוך הערכה גדולה לנוער בעיקר, אני חושבת ששילוב של דעות פוליטיות במסגרת החינוכית היא לווא דווקא דבר שגוי – בכל זאת, אתם יוצאים לאזרחות בקרוב" .

 

- מדוע חשבת שהיציאה והמעבר מבית הספר ליום הצבאי הזה כה חשובים?

 

 " אומנם חלק גדול מהתלמידים כן חוקר ובודק  בעצמו את התפקידים השונים בהם ניתן לשרת בצה"ל, אך במסגרת "יום בעקבות לוחמים" נחשפים רבים מהם, שפחות שואלים ומבררים,  לתפקידים ולחילות לא מעטים שאולי אליהם יתחברו ובהם יבחרו להעביר את שנות הגיוס הקרבות ובאות שלהם. כמו כן, כשאני הייתי תלמידה בבית ספר לא זכיתי להכנה שכזאת – אני מאמינה שכך נכון וצריך להיות. הצבא הוא חלק מהחיים ומטרתנו בתור בית ספר היא להכין אתכם, התלמידים, לחיים. חשוב גם לציין שביחד עם "כוכי גידרון", יועצת השכבה, החלטנו על המינון הנכון בו ישולב הצבא במסגרת בית הספר ומה נכון להגיד ולהעביר לשכבה ."

 

 ובכל זאת, סוניה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שצבא ומלחמה הם בסופו של דבר "אחים" – מה עובר בראשך כשאת רואה את כל בני הנוער אוחזים ומשחקים בנשקים ולאחר מכן צופים במייצג האש בהתלהבות ?

 

 סוניה גלאם: "לא רק בתור מחנכת זה קשה לי אלא גם בתור אמא.  כבר מאז שבני קיבל את הצו הראשון שלו  התחלתי להרגיש את הקושי והפחד הללו. במקביל אליכם, צפיתי במייצג האש וישר חשבתי לעצמי 'שאלוהים ישמור עליכם'. כאשר בני שירת כלוחם בצה"ל לא הרגשתי גאווה בהכרח".

עוד סוניה מדברת, וישר קופצות לי מילות השיר "אמא, אבא וכל השאר" – של עידן רייכל – המתארות בדיוק את רגשותיה של סוניה .

 

לאחר שהייתי חלק מאותם בני הנוער שעברו את "יום בעקבות לוחמים", ולאחר שיחתי עם סוניה, שבסך הכל, הרשימה אותי לטובה,  קיבלתי תשובות על חלק משאלותי, והגעתי למספר מסקנות.

אני כן מאמין שיום בעקבות לוחמים אכן חשוב במהותו – קצת למידה על מורשת הקרב של עמנו, עידוד לגיוס והחדרת מוטיבציה לשירות משמעותי ומועיל – ולכן לגיטימי לחלוטין לכלול את היום הזה ופעילויות אחרות על ושל הצבא במדינה בה חלה חובת שירות שמטרתה חשובה וחיונית עד מאוד .

עם זאת, אני מאמין שמהותו של יום בעקבות לוחמים לא הועברה בדרך הנכונה והראויה – לא צודק מבחינתי, לשלב אימרות פוליטיות מצד אחד בלבד ממפת הדעות בישראל במסגרת פעילות במערכת החינוך.

להשמיע דעה פוליטית כזאת או אחרת זה בסדר גמור ומכובד, כל עוד משמיעים גם דעה השונה ממנה – אחרת עלול להיווצר מצב של שטיפת מוח מסויימת וקיבוע מחשבתי של בני הנוער בישראל .

אומנם  נכון לשלב את הצבא במערכת החינוך – אך עלינו להזהר.

מרוב הדיבור על צבא ומלחמות, לאט לאט שכחנו שבסופו של דבר, המטרה המרכזית אליה עלינו לשאוף בתור מדינה, היא השלום .

הטילים, האש והעשן שבשמים, הטנקים והתותחים שמפציצים את המטרות, תת האלוף במילואים שמחדיר מוטיבציה, עשרות הנשקים שמפוזרים והחיילים והחיילות שנמצאים מכל עבר – אולי כבר גרמו לנו לשכוח שהדבר האמיתי שחשוב הוא לא לחנך אך ורק למלחמה, אלא לשלום. דבר שנעלם לו לגמרי מהחינוך בישראל .

שם

עד 350 תווים

תגובה
 
קוד
    לא נמצאו תגובות.
04-6388733 טלפון.
04-6288733 פקס.
info@itonort.co.il דוא"ל.
בית ספר אורט בנימינה כתובת.