יום שני, 11:32:21

שנת לימודים תשע"ו מוצלחת לכולנו!

צבא
english
אקטואליה
ספורט
ניו אייג’
פיננסים
תרבות
אינטרנט
יחסים
עבודות
פוליטיקה
מקומי
חינוך
הורוסקופ
בריאות
דבר העורכת
מדע
חברה
תאטרון
סיפורים
צבא
דף הבית > צבא > חייל ממבצע אנטבה באורט בנימינה

חייל ממבצע אנטבה באורט בנימינה

במסגרת פרוייקט צהלה התארח החודש חייל קרבי שסיפר על עלילותיו במבצע אנטבה האגדי.

שושן שחר 09/06/2012

מהדורה היסטורית של מעריב

 

מבצע אנטבה, מלפני 35 שנה היה מבצע שבו חיילי צה"ל נחתו באנטבה שבאוגנדה ושחררו את חטופי המטוס שנחטף מארץ ישראל לאוגנדה. המבצע זכה לסרט הנושא את שמו, גם בשל מותו האגדי של יוני, האח האמיץ של ראש הממשלה כיום, בנימין נתניהו.

קצין נצחנים שהיה בפעולה הגיע לתת הרצאה מוטיבצית לתלמידי פרוייקט צהלה.

פרוייקט צהלה זהו פרויקט שמעודד תלמידים למצוינות, ונותן להם העשרה בתחומי העם והמורשת. המרצה שהעדיף להישאר בעילום שם, הוא בן מושב אשר שירת בקבע שבע שנים ועבד במערכת הביטחון במשך 30 שנים.

 

מה בעצם קרה שם?

"כשבעים יהודים נחטפו בטיסה לפריז," אומר הלוחם לשעבר."באותן שנים חטיפות מטוסים היה עניין שכיח. מערכת האבטחה לא הייתה רצינית, היה קל לעלות למטוסים עם נשק וקל היה להשתלט עליהם.

מטרתם של החוטפים הייתה סיקור, שיסקרו אותם וישמעו עליהם ולהשיג כופר.

"ביוני 76' ממריא מטוס של "אייר פראנס" מבן גוריון לפריז ונחת עצירת ביניים באתונה. 120 אנשים, בנחיתת הביניים יורדים כמה עשרות נוסעים וכמה עולים. לאתונה מגיעים 4 אנשים בשדה תעופה ועולים למטוס בצורה מסודרת, בדיקת ביטחון שיטחית.

למה מאתונה דווקא הם עלו? סדרי הביטחון היו חלשים ושם היה קל לעשות עם הציוד שעלו. האנשים שעלו היו: 2 פלסטינים, אישה גרמניה וגבר גרמני.

       

ארבעה חטפו את המטוס לאנטבה

"היה עליהם אקדחים, תתי מקלע, רימונים. המטוס המריא וכאשר הוא באוויר הם משתלטים עליו.

הם צריכים להשתלט על תא הטייס- הטייס ועל תא הנוסעים.

הגרמני הלך אל תא הטייס לקח פיקוד עליו והלך עם רימון ביד ללא נצרה, ידע איך לדבר בקשר (היה לו ניסיון בזה כבר כנראה). עפ"י התכנון שנמסר הוא יעצרו בלוב לתדלק שם, מתדלקים ומשחררים אישה בהיריון וממריאים לאפריקה, אל אוגנדה.

"הבחירה באוגנדה לא מקרית, (אידי אמין-קצין בצבא האוגנדי היה לו קשר לצבא הישראלי, היה שיתוף פעולה הדוק בין ישראל לאוגנדה, עם הזמן הוא עולה לשלטון  ומחליף את עורו והופך להיות אחד מאויבינו. אין סיוע צבאי יותר ומנותק קשרים עם מדינות ערב).

הם שחררו את הצוות אוויר, ורק את הישראלים יהודים לא.

 

היה דלק רק לכיוון אחד

היו דברים יוצאי דופן, המרחק- לעשות מבצע אלים במיוחד רחוק מישראל, אתה פגיע בדרך , טריטוריה עוינת, דלק היה בעיה מרכזית הספיק אך ורק לכיוון אחד.

היבט נוסף מלבד הטווח, גלגול המבצע. איסוף מודיעיני בזמן קצר מאוד החטיפה הייתה ביום ראשון והמבצע היה ביום שבת. 6 ימים בלבד.

הייתה התמודדות עם מעגל משמעותי עם סיוע הדוק של החיילים מהצבא של אנטבה, עזרו להם בלוגיסטיקה. אוכל, שמירה וכו'..

 

המטוס נוחת באנטבה ויש מספר דרישות מהחוטפים

5 מיליון דולר, ודרשו שחרור של חמישים אסירים (40 בישראל ו10 באירופה).

החזיקו אותם בשדה תעופה, 800 מטר מהטרמינל החדש עמד המבנה הישן בילבי, נוחת במסלול _שושנה" ומגיע למסלול "יובל" ונמצאים במבנה הישן "בילבי" בסיוע של האוגנדים.

הם עשו הפרדה (ע"י הרשימה שהייתה להם)יש לחוטפים תמונה מדויקת של ישראלים + זרים.

80 נשארים, הנחטפים, ישראלים וטייסים.

הם המריאו למבצע משדה תעופה אופיר באופיר היה המקום הכי קרוב לאנטבה, נתיב הטיסה היה זה שנבחר שהיה הכי קצר שוב( גלל בעיית מצרים), מסביבנו את כל המדינות ערב מדינת עוינות מסביבנו, נבחר נתיב טיסה בים האדום רמתך סיכון גבוה מאוד הם טסו בחזרה בנתיב הזה. בחזור כבר כל כלי תקשורת ידעו על המבצע הזה.

המטוסים שהטיסו את החיילים היו מטוסי "קרנף"=הרקולס. מטוס שיכול להחיל 60 לוחמים משמש להצנחת מבצע וכו.

מטוסים נוספים שלקחו חלק היו מטוסים רגילים שהוטסו לצרכים צבאיים. מטוס "בוינג"="רא"ם". על מטוסי "בוינג" היה ציוד רפואי מטוסים כבדים ולא טובים יותר מידי.

 

ההפתעה הייתה הגורם המכריעה

יש להתחיל את המבצע, נחתו בחלק הבין לאומי וחלקם נסעו לטרמינל הישן במכוניות . המבצע נעשה כשעה בלבד על הקרקע. היו 4 מטוסים. המטוסים היו מונעים בזמן שנחת בשדה. ההכרעה בשדה הושגה בשתי דקות.

התכנון המקורי היה לתדלק באנטבה אך תדלקו בסוף בקנייה.

באותם שנים היה נהוג לחבר לצוות חדש ביחידות מבצעיים.

יש הבדל בין הזמנים- המטוס הראשון נוחת ולאחר 7 דקות בדיוק שלושת המטוסים אח"כ נוחתים.

המטוס ה1 ינתח במסלול הבינלאומי ושם יהיו כוחות של יחידת מטכ"ל ששם ישתלטו מיד על הטרמינל הישן וכוח מיחידת צנחנים ישתלט על הטרמינל החדש.

אחרי 7 דקות המטוסים נוחתים.

מטוס אזרחי- 4 אחה"צ המטוס ממראי משדה תעופה "אופיר" נוחתים ב11 בלילה. במטוס 60 חיילים ושני מכוניות מרצדס ושני ג'יפים. נוסעים מהטרמינל הישן (נסיעה של 30-40 שניות)  מפקד הכוח יוני נתניהו ז"ל לוקח את ההחלטה לפתוח באש. אחד נפגע ואחר בורח (-חיילים מהצבא האוגנדי)  סגנו של יוני נכנס פנימה אחד מהחטופים נפגע באש כוחותינו ונפטר ואחד שנפגע גם מהכדור לפתע קם בריצה ונורה גם. תוך דקות ספורות נעשה הכיבוש עליהם על החטופים. בלחיצה נהרגים 20 אוגנדים. לנו יש נפגע קשה אחד שעלה במדרגות ונגדו ירד חייל אוגנדי מצויד בנשק וירה בו מטווח אפס. יוני נתניהו נהרג מפגיעת כדור אחד מחייל אוגנדי.

חבורה של צנחנים סימנו את המסלול כדי שהמטוסים (3 האחרים) ידעו איפה לנחות משם שלאחר תחילת הירי הלוח החשמלי יפסק והיה חשוך לחלוטין.

שם

עד 350 תווים

תגובה
 
קוד
    לא נמצאו תגובות.
04-6388733 טלפון.
04-6288733 פקס.
info@itonort.co.il דוא"ל.
בית ספר אורט בנימינה כתובת.